Arsacal
button
button
button
button


Zoeken

Zoek pagina's met de zoekwoorden:

én én


Zoekresultaten voor “Laatste Avondmaal”

Witte Donderdag in de kathedraal
overweging_preek - donderdag, 28 maart 2024
Witte donderdag vierden we in de kathedraal met de plechtige herdenking van het Laatste Avondmaal en de instelling van de Eucharistie, het priesterschap en de gedachtenis van het "nieuw gebod" van Jezus door de voetwassing. Waarom aanbidding en dienst aan de naaste samen horen? Jezus heeft het ons voorgedaan!



Lezing voor Vrouwengroep kathedraal
artikel_overig - maandag, 16 oktober 2023
Zondagavond 15 oktober was ik bij de vrouwengroep van de kathedraal voor ontmoeting en een lezing over de visie van de H. paus Johannes Paulus II op de vrouw in de kerk. Het was een heel geschikte dag daarvoor, want 15 oktober is de feestdag van de heilige kerklerares en kloosterhervormster Teresa van Avila.



Goede Vrijdag
overweging_preek - vrijdag, 7 april 2023
Wat moet Jezus ervaren hebben toen Hij voor Zijn lijden stond, er geen uitweg meer was, toen Zijn boodschap van bekering geen gehoor vond? En hoe ging Hij met die gevoelens om? We stonden er bij stil in de Goede Vrijdagplechtigheid.



Witte Donderdag
overweging_preek - donderdag, 6 april 2023
De avondmis van Witte Donderdag is een bijzonder gebeuren, niet alleen door voetwassing maar ook de overgang van het feestelijk begin met de gedachtenis van de instelling van de Eucharistie en het priesterschap bij het Laatste Avondmaal naar de uittocht van het Sacrament naar het rustaltaar, waar de kerk met Jezus in de Hof van Olijven biddend verbonden is. We stonden stil bij de gevoelens van Jezus op deze laatste avond van Zijn aardse leven.



Chrismamis in de kathedraal
overweging_preek - woensdag, 5 april 2023
Op woensdagavond 5 april vierden we in een vole kathedraal de Chrismamis. Voor deze feestelijke gebeurtenis zijn de priesters aanwezig die hun wijdingsbeloften vernieuwen, diakens, catechisten en pastoraal werkers. Dit jaar waren ook misdienaars en acolieten uitgenodigd om mee te doen.



Bezoek aan de abdij van Egmond
nieuws - woensdag, 29 juni 2022
Op het hoogfeest van de apostelen Petrus en Paulus was ik in de Abdij van Egmond, op uitnodiging van de nieuwe abt, Thijs Ketelaars, voor de viering van de Eucharistie en een bezoek aan de gemeenschap. We vierden twee heel verschillende karakters in die heilige apostelen!



Hoe kun je een moeilijke boodschap brengen?
overweging_preek - zondag, 22 mei 2022
Op zondag 22 mei was de TV Mis vanuit de kathedraal in Haarlem. Alleen... er was iets mis gegaan. Uitiendelijk was de Mis vanaf het evangelie op TV te volgen. Hoe dat kwam, leest u hierna. Naar aanleiding van het evangelie sprak ik in de preek over het belang van liefde in de relaties tussen mensen.



Barmhartigheidszondag
overweging_preek - zondag, 24 april 2022
Zondag na Pasen viert de katholieke kerk Beloken Pasen, zondag van de goddelijke barmhartigheid. Gedurende de middag is in de kathedraal op deze dag de Engelstalige viering met aanbidding en Eucharistie (zie volgend bericht), in het heiligdom van Heiloo is de Nederlandstalige viering ter ere van de Goddelijke barmhartigheid. maar ook ’s morgens stonden we in de Eucharistie daarbij stil. Een mens gaat allerlei wegen, toch komt er misschien het moment dat in zijn hart plaats is voor die barmhartigheid...



Carlo Acutis en zijn liefde voor de Eucharistie
overweging_preek - donderdag, 14 april 2022
Op Witte Donderdag gedenken we het Laatste Avondmaal. Maar wat was nu de kern van die avond? Het leven van Carlo Acutis maakt dit duidelijk.



Chrismamis in de kathedraal
overweging_preek - woensdag, 13 april 2022
De Chrismamis was een prachtig feest. Wat was het mooi om zoveel priesters en diakens bijeen te zien en een kathedraal vol met gelovigen uit alle delen van ons bisdom, waaronder vormelingen en mensen die in de Paasnacht of in ieder geval binnenkort worden gedoopt.



Witte Donderdag in de kathedraal
overweging_preek - donderdag, 1 april 2021
Witte Donderdag vierden we in de Kathedraal met kapelaan Teun Warnaar, diaken Philip Weijers, acolieten van de kathedraal en seminaristen die dienden. Het is een bijzondere avond: met Jezus zijn we in de zaal van het laatste Avondmaal en aan het eind van de viering vergezellen we Hem naar de Hof van Olijven.



Uitvaart van pater Gerard Wilkens
overweging_preek - woensdag, 27 januari 2021
Woensdag 27 januari werd ’s morgens om 11 uur in de Sacramentskerk naast "Aqua Viva", het huis van de Jezuïeten, de uitvaart van pater Gerard Wilkens gehouden in aanwezigheid van verschillende bisschoppen, de rector van Rolduc, medebroeders, vrienden en familieleden.



Kruispunt-uitzending over een bijzondere roepingsweg
overweging_preek - zaterdag, 31 oktober 2020
Zaterdag 31 oktober werd Bert Glorie in de kathedraal in Haarlem tot priester gewijd. Een bijzondere wijding, niet alleen omdat die plaats vond in de relatieve lockdown, maar ook omdat de wijdeling blind is. Het evangelie was Jo. 20, 19-33 en die tekst is wel het beste antwoord op de aanslag in Nice.



Feest in Redemptoris Mater, Nieuwe Niedorp
overweging_preek - maandag, 29 juni 2020
Maandag 29 juni was het 25 jaar geleden dat de rector van het Redemptoris Mater seminarie, Luc Georges, de priesterwijding ontving. Sinds 1999 is hij de rector van dit missionair seminarie van het bisdom Haarlem-Amsterdam in Nieuwe Niedorp en de priesters die uit dit seminarie zijn voortgekomen waren er dan ook bijna allemaal om het feest mee te vieren.



Juan Ignacio aangesteld tot acoliet
nieuws - vrijdag, 12 juni 2020
Donderdag 11 juni was ik in het seminarie in Heiloo, waar Sacramentsdag werd gevierd. Dat hoogfeest is in Nederland op zich verplaatst naar de zondag, maar de traditie wil dat het in de seminaries op de dag zelf wordt gevierd. Gewoonlijk doen dan de nieuw gewijde priesters een eerste heilige Mis in het seminarie. Dat was dit jaar anders, want de priesters worden later gewijd vanwege de corona-crisis. We hebben dit jaar - God zij dank! - vijf wijdelingen en die worden allemaal apart gewijd, de eerste op 4 juli. Nu werd een seminarist aangesteld tot acoliet.



vijfde zondag van de Paastijd (A) en Moederdag
overweging_preek - zondag, 10 mei 2020
Op de vijfde zondag van Pasen keren we even terug naar de zaal van het Laatste Avondmaal. De gesprekken van Jezus met zijn apostelen, zoals in het evangelie voilgens Johannes weergegeven, zijn een voorbereiding op de zending die de apostelen na de verrijzenis en met Pinksteren ontvangen.



Met Jezus in de zaal van het Laatste Avondmaal
overweging_preek - donderdag, 9 april 2020
Donderdagavond vierden we in de kathedraal de Mis ‘in Cena Domini’, ter gedachtenis van het Laatste Avondmaal van de Heer. Aan de ene kant zullen velen zich een beetje buitengesloten hebben gevoeld, omdat helaas in deze Corona-periode de vieringen niet openbaar kunnen zijn, aan de andere kant zijn we door dit alles misschien juist meer dan ooit met die laatste avond van Jezus verbonden.



Tamils bijeen in Schagen
nieuws - zondag, 19 mei 2019
Zondagmiddag 19 mei zijn met een korte processie-tocht en een Eucharistieviering in de Sint Christoforus kerk de meer dan 250 dodelijke slachtoffers en ruim 500 gewonden van de aanslagen op Pasen in Sri Lanka herdacht. Ook werd stilgestaan bij de vele slachtoffers van de Tsunami daar, nu tien jaar geleden.



5e zondag van Pasen C - Klim naar het licht een succes
overweging_preek - zondag, 19 mei 2019
Op de vijfde zondag van Pasen (19 mei) was ik voor de H. Mis in de kathedrale basiliek van Sint Bavo in Haarlem. Daar is in deze maanden iedere middag de "klim naar het licht" mogelijk: een tocht door koepel en gewelven naar de torens die tijdelijk met elkaar verbonden zijn door een loopbrug en een prachtig uitzicht geven. Dat trekt veel bezoekers...



Witte Donderdag
overweging_preek - donderdag, 18 april 2019
Op Witte Donderdag was ik 's avonds in de kathedraal, na 's middags de instelling van het priesterschap op het seminarie te hebben gevierd. Want ook dat is een traditie om op deze dag te gedenken dat Jezus bij het Laatste Avondmaal ons de Eucharistie en het priesterschap heeft gegeven. Maar er was meer die laatste avond...



Panama city, woensdag 23 januari
overweging_bezinning - woensdag, 23 januari 2019
Woensdag 23 januari heb ik de catechese gehouden voor de Nederlandse jongeren. Hieronder is die tekst na te lezen.



moderator ziekenapostolaat; bedevaart Kevelaer
nieuws - donderdag, 27 december 2018
Op 27 december vierden Janny en John Versteeg hun gouden huwelijksfeest. Beiden zetten zich op bijzondere wijze in voor de Kerk: John als diaken, hij en Janny onder meer in de leiding van het ziekenapostolaat en als broedermeesteres voor de Haarlemse bedevaart naar Kevelaer.



Geef jezelf!
overweging_preek - zaterdag, 2 juni 2018
Op Sacramentsdag was ik in de kathedraal voor de heilige Mis. Het herenkoor onder leiding van Rens Tienstra zong Gregoriaanse en meerstemmige gezangen, afgewisseld met volkszang. Titulair organist dr. Ton van Eck bespeelde vandaag met extra vuur de mooie orgels van de Sint Bavo.



Tieners bijeen in San Damiano
nieuws - donderdag, 3 mei 2018
Op woensdag 2 mei hadden de verschillende groepen een eigen programma. Één van de programma's was een bezoek aan Gubbio, La Verna en Perugia, belangrijke plaatsen in het leven van Franciscus. Andere groepen bezochten Rivotorto en San Damiano en de basiliek van Santa Maria degli Angeli met het klooster. Daar begonnen we de dag met de Eucharistieviering



Roepingenzondag bij de St. Thomas van Aquino in Amsterdam
overweging_preek - zondag, 22 april 2018
Zondag 22 april bezocht ik de parochie van St. Thomas van Aquino in Amsterdam Zuid. Het is vanouds een Dominicaanse parochie, voortgekomen uit de Dominicaanse schuilkerken in de binnenstad en nog steeds is er een Dominicaan werkzaam, pater A. Niesen o.p. (* 1933).We vierden er Roepingenzondag, de zondag van de Goede Herder



TV Mis uit de kathedraal
overweging_preek - zondag, 28 mei 2017
De TV-Mis kwam op zondag 28 mei uit de kathedrale basiliek van Sint Bavo. Het is de zondag waarop we gedenken dat de apostelen biddend hebben gewacht op de komst van de heilige Geest. Ook voor alle christenen is dit een tijd van gebed, bijvoorbeeld door het gebed van de Pinksternoveen te bidden dat U onderaan dit bericht vindt.



Witte Donderdag
overweging_preek - donderdag, 13 april 2017
Op Witte Donderdag was ik voor de viering van de heilige Eucharistie, de plechtige herdenking van het laatste avondmaal, in de Haarlemse kathedraal. Het mannenkoor van de kathedraal zong Nederlandse en Gregoriaanse gezangen die de viering tot een stemmige plechtigheid maakten. Tijdens het Gloria “vertrokken” de klokken, ze zullen tijdens het Gloria van de Paaswake pas weer klinken.



Eucharistisch levende monniken van Thibirine - Mirakelfeest in Amsterdam
overweging_preek - woensdag, 15 maart 2017
Woensdagavond 15 maart werd in de Begijnhofkapel in Amsterdam het Hoogfeest van het Mirakel van Amsterdam gevierd, dat de ‘mirakelweek’ inluidt en de opmaat is naar de Stille Omgang die dit weekend in Amsterdam wordt gehouden. Duizenden pelgrims worden er verwacht uit het hele land.



nieuws - zondag, 18 september 2016
Zondag is een dag om naar de kerk te gaan. Maar waarom zou je dat doen? En waarom moet je per se naar een Eucharistieviering? Soms spreekt een gebedsviering toch veel meer aan, zeker als die wat vrijer gestalte krijgt, en daar misschien juist mooie muziek wordt gemaakt?



in Heiloo bijeen
overweging_preek - zaterdag, 18 juni 2016
In het kader van het heilig jaar van de barmhartigheid was er op zaterdag 18 juni een speciale viering voor migrantenparochies in Heiloo. Het was een dag vol leven, vol geloof en enthousiasme waar bijna zeshonderd gelovigen uit deze parochies op af waren gekomen.



Op het Hoogfeest van het Heilig Hart
overweging_bezinning - vrijdag, 3 juni 2016
Op het hoogfeest van het Heilig Hart vieren en gedenken we Jezus’ barmhartige liefde voor ons. Op woensdag 1 juni heb ik in ’s Hertogenbosch de volgende lezing gehouden voor het Apostolaat van Eerherstel.



Laat Maria aan het roer van je leven staan!
overweging_preek - zondag, 22 mei 2016
Op zondag 22 mei werd in het Forum Centre van de Rai in Amsterdam de drukbezochte gebedsdag voor de Vrouwe van alle Volkeren gehouden: de Eucharistieviering met bisschop Jozef Punt, een indrukwekkend getuigenis van de Nigeriaanse bisschop Doeme, een lezing van prof. Mark Miravalle en een Lof ter afsluiting.



Parochies van Bussum en Naarden werden één
overweging_preek - zondag, 22 mei 2016
Op zondag 22 mei was ik in de Mariakerk in Bussum waar feestelijk werd gevierd dat de parochies van St. Jozef, de H. Maria - beiden in Bussum - en de St. Vitus in Naarden samen als één parochie verder gaan, die aan de heilige Drieëenheid is toegewijd. Vandaar natuurlijk dat dit feest op deze zondag van de Drieëenheid werd gevierd.



overweging_preek - zaterdag, 21 mei 2016
Op zaterdagavond 21 mei is de St. Urbanuskerk in Bovenkerk (Amstelveen) opnieuw in gebruik genomen na een langdurige restauratie. De afgelopen jaren hadden de parochianen in de H. Geestkerk de Eucharistie gevierd; die was een week eerder aan de eredienst onttrokken.



Zevende zondag van Pasen C in Wormer
overweging_preek - zondag, 8 mei 2016
Op zondag 8 mei was ik voor de viering van de heilige Eucharistie in de H. Maria Magdalena parochie in Wormer. Het was een feestelijke viering met zang van "All Ages", een koor dat goed zingt en vooral nieuwere liederen zingt. Diaken Hans Bruin assisteerde. Veel parochianen heb ik daarna kunnen ontmoeten bij het koffie drinken, al moesten sommigen op deze dag natuurlijk wat sneller weg omdat het ook Moederdag is.



Zesde zondag van Pasen C
overweging_preek - zondag, 1 mei 2016
"Vrede laat ik U na; mijn vrede geef ik U", zegt Jezus vandaag in het evangelie. Maar niet zoals de wereld vrede geeft. Wat is dat, die vrede die Jezus bedoelt? Daarover eerst het volgende verhaal



Pasen
overweging_preek - zondag, 27 maart 2016
Op Paaszondag heb ik de heilige Eucharistie gevierd in de parochie­kerk van Nieuw Vennep, waarbij het Mitswa ritmisch koor heeft gezongen. Daarna was ik voor de Eucharistie en de maaltijd met de mensen van de straat bij de zusters Missionarissen van de Naastenliefde. Daar hebben we de vier medezusters herdacht die onlangs in Jemen vanwege hun geloof op gruwelijke wijze door IS zijn vermoord.



Witte Donderdag
overweging_preek - donderdag, 24 maart 2016
De avondmis van Witte Donderdag heb ik in de H. Engelmundusparochie in Driehuis gevierd, waar we natuurlijk ook de slachtoffers van de aanslagen in Brussel hebben herdacht en voor de nabestaanden hebben gebeden en voor alle gewonden en getraumatiseerden en voor de zielenrust van Johan Cruyff.



Inspiratiedag in Heiloo
overweging_bezinning - vrijdag, 22 januari 2016
Op 22 januari was er een inspiratiedag voor alle pastorale krachten in het kader van het jaar van barmhartigheid in het diocesaan centrum bij O.L. Vrouw ter Nood in Heiloo. De ruim vijftig deelnemers maakten een programma mee waarin plaats was voor het vieren van de Eucharistie, ontmoeting met elkaar, uitwisseling en een getuigenis van een echtpaar dat de bisschoppensynode over het gezin had meegemaakt en van twee broeders van een nieuwe gemeenschap die in het centrum van Brusselwerkzaam zijn.



50e Colloquium : kardinalen snijden feesttaart aan
nieuws - vrijdag, 12 juni 2015
Op 12 juni eindigde het vierdaagse congres over nieuwe ontwikkelingen in het canoniek recht dat de Pauselijke Universiteit Gregoriana jaarlijks organiseert. Onder de 58 deelnemers waren de kardinalen Velasio De Paolis en de president van de pauselijke raad voor de wetsteksten, kardinaal Francesco Palmerio. Een veelheid aan thema's kwam aan bod, zoals juridische implicaties van de gezinssynode, de behandeling van het seksueel misbruik, de mogelijke wijzigingen in de huwelijksprocessen en andere thema's.



overweging_preek - zaterdag, 6 juni 2015
De nieuwe Apostolisch Nuntius, mgr. Aldo Cavalli, was op Sacraments­dag, zondag 6 juni, bij de Sacraments­processie in Amsterdam. Na de Pontificale Mis in de O.L. Vrouwe­kerk aan de Keizers­gracht - waarbij ik de onder­staande preek heb gehouden -, trok de processie voor de twaalfde keer over de Amsterdamse grachten.



Witte Donderdag
overweging_preek - donderdag, 2 april 2015
In de heilige Engelmundus­kerk in Driehuis heb ik de Witte Donderdag­plechtig­heid mogen vieren. Witte Donderdag is de dag van de instelling van de heilige Eucharistie en het priester­schap en van de voetwassing. Een gelegen­heid om in te gaan op de betekenis van de Eucharistie­viering voor onze spiritua­liteit en waar Eucharistie vieren méér of anders is dan de heilige communie ontvangen.



Dagmis van Kerstmis
overweging_preek - donderdag, 25 december 2014
De dagmis van Kerstmis mocht ik vieren in het heiligdom van Onze Lieve Vrouw ter Nood in Heiloo. Daar was een nieuwe ‘blauwe zuster’ net aangekomen: zuster Maria Fidei. Zij komt de zusters in Heiloo versterken. In de dagmis van Kerstmis wordt de proloog van het Johannes evangelie gelezen



Tarwe en onkruid
overweging_preek - zondag, 20 juli 2014
Voor de zestiende zondag door het jaar was ik in de kathedrale basiliek van Sint Bavo waar een bijzondere Heilige Mis werd gevierd ter gedachtenis aan de slachtoffers van de vliegramp en hun nabestaanden (zie ook volgend bericht). Het evangelie ging over het goede zaad en over het onkruid dat er tussen is gezaaid maar dat wij met voorzichtigheid moeten benaderen: niet zomaar gaan rukken en trekken, anders loopt het niet goed af. Dat geldt voor alle kwaad in de wereld.



overweging_preek - maandag, 26 mei 2014
Op zondagavond 26 mei vond in Heiloo de sluiting van de mei­maand plaats met een feestelijke Eucharistie­viering en licht­processie door het park van de bedevaarts­plaats. Bij de kleine kapel werd vervolgens de toewijding aan Maria gedaan en werd de processie afgesloten. Vele gelovigen namen deel aan deze mooie gebeurtenis, die door prachtig weer werd begunstigd.



overweging_preek - maandag, 26 mei 2014
Op zondag 25 mei bracht ik een bezoek aan de St. Corneliusparochie in Limmen, waar ik hartelijk werd ontvangen door de pastoraal werker Johan Olling. Het Corneliuskoor zong op volle sterkte een mooi repertoire waarin af en toe Taizé doorklonk waarmee de pastoraal werker een warme band heeft.



overweging_preek - vrijdag, 23 mei 2014
Vrijdag 23 mei was ik op De Tiltenberg voor de colleges en de heilige Mis. Hierbij de preek die ik bij deze gelegenheid heb gehouden.



vijfde zondag van Pasen
overweging_preek - zondag, 18 mei 2014
Op de vijfde zondag van pasen was ik voor de heilige Eucharistie in de Moeder van de Verlosserkerk van de parochiegemeenschap Schalkwijk-Haarlem. Onlangs is de pastoraal werker Alfons Bartholomée eervol ontslagen na dertien jaar in de parochie werkzaam te zijn geweest. De bedoeling van het bezoek was om na de Eucharistieviering gelegenheid te geven aan de parochianen om vragen te stellen en opmerkingen te maken.



De Heer is verrezen! Pasen 2014
overweging_preek - zondag, 20 april 2014
Van harte wens ik ieder die dit leest een zalig en gezegend Paasfeest in de vreugde om de verrijzenis van de Heer die ons leven betekenis geeft en het heeft gemaakt tot een voorportaal van iets veel mooiers.



De Helper, de heilige Geest
overweging_preek - maandag, 20 mei 2013
Op Pinksterdag was ik voor de hoogmis in de Sint Adelbertus­kerk in Haarlem-Noord waar pastoraal werker Han Hoogakker afscheid nam en om gezondheids­redenen met vervroegd emeritaat ging. In een feestelijk verzorgde viering werden veel hartelijke woorden geproken aan zijn adres en velen kwamen hem bedanken voor zijn inzet.



nieuws - maandag, 20 mei 2013
Woensdag 15 mei bracht ik een bezoek aan het ziekentriduüm in Hilversum. Veel zieken en ouderen namen deel aan de traditionele drie dagen met gebed, vieringen en samenzijn in het kerkcentrum aan de Kerkenlanden. Veel vrijwilligers maken dit mogelijk, want bij de organisatie van zo'n driedaags gebeuren komt natuurlijk heel wat kijken.



in de Sint Martinuskerk in Bovenkarspel
nieuws - zondag, 10 februari 2013
Op zondag 10 februari mocht ik mijn eerste wijding verrichten: Randy Simileer werd in de Sint Martinuskerk in Bovenkarspel tot diaken gewijd. De parochies van de regio hadden de plechtige en feestelijke viering prima voorbereid: een heel groot dames- en herenkoor met mensen uit de verschillende parochies luisterden de viering heel mooi op. De kerk was fraai versierd met heel veel witte en gele tulpen, de kerkelijke/pauselijke kleuren.



De Stille Omgang in het Jaar van het Geloof
overweging_preek - zondag, 7 oktober 2012
Zaterdag 6 oktober hield het Gezelschap van de Stille Omgang zijn jaarvergadering in de Goede Herderkerk te Amsterdam. Uit het hele land waren vertegenwoordigers van de afdelingen samengekomen om de heilige Eucharistie te vieren, te luisteren naar een lezing van prof. dr. H. Witte en te spreken over het verloop van de Stille Omgang 2012 en de plannen voor 2013. Het thema voor 2013 wordt: 'Ik geloof in Gods liefde, daar ga ik voor'(Credo, pugno). Die laatste woorden - in het Nederlands: 'Ik geloof, ik strijd'- waren het motto van priester dr. Herman Schaepman (1844-1903).



23e zondag door het jaar
overweging_preek - zondag, 9 september 2012
De Sint Joseph parochie in Velsen Noord, die behoort tot de regio van Beverwijk, vierde op zondag 9 september een familiedag: met een feestelijke Gezins-Eucharistieviering, gezongen door een familiekoor van 6 tot 86 jaar begon een dag van ontmoeting en allerlei spelen die door jong een oud konden worden gedaan. Pastor Matthew en pastoor Roland Putman ofm concelebreerden bij de heilige Mis. Voor de kinderen was er een kinderwoorddienst.